Al veel kunnen doen..... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Susanne John - WaarBenJij.nu Al veel kunnen doen..... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Susanne John - WaarBenJij.nu

Al veel kunnen doen.....

Door: susannevandeursen

Blijf op de hoogte en volg Susanne

13 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo!!!

Daar ben ik weer!
Sinds de afgelopen 2 dagen heb ik veel gedaan en zit er schot in de zaak qua vrijwilligerswerk! Nadat ik maandag de webblog had geschreven hebben Jaqueline en ik de organisatie gebeld en uitgelegd waar we tegen aan liepen. Hij sprak gewoon Nederlands wat het voor ons makkelijk maakte om uit te leggen wat we graag wilden. We kregen van hem erge bruikbare tips en zijn die zelfde avond nog in gesprek gegaan met Prof en die begrijpt nu wat we willen! Gisteren hebben we 3 projecten bezocht, een pre-school (waar ik maandag ook was), een weeshuis en een primary school. Het woord 'social workers' doet het daar goed want op het moment dat we zeiden dat we dat zijn ging de wereld voor ons open!

Nu gaan we verschillende programma's opzetten en ontwikkelen voor deze 3 projecten. Op de pre-school zullen we 2 ochtenden in de week een programma maken waar de ontwikkeling centraal staat, denk aan knutselactiviteiten en sportactiviteiten voor de motoriek. Op de primary school gaan we voor de oudste jongens en meiden (ongeveer 12 jaar) een programma opzetten van 1 dag in de week (jongens en meiden gescheiden)waarbij relaties, alcohol, drugs en seksualiteit centraal staat. Er zijn vooral onder de meiden veel problemen rond ongewenste intimiteit en dat willen we bespreekbaar gaan maken. Bij de jongens staat drugs- en alcohol gebruik op nummer 1. In het weeshuis zullen we doormiddel van bijvoorbeeld koekjes bakken proberen om de 'muren' van de kinderen (tieners) te breken. Zij hebben veel meegmaakt en ze hebben dat nog niet kunnen verwerken. We willen daar een begin bij maken. Daarnaast zullen wij ze ook informatie geven over drugs,alcohol en seksualiteit want zij hebben door hun verleden hier een verkeerd beeld bij. Ze zijn opgegroeid in een gezin waar deze 3 onderwerpen op een negatieve manier op de voorgond stond.
Daarnaast willen we voor de kinderen die door geld gebrek niet naar school gaan activiteiten maken voor hun ontwikkeling maar vooral voor wat geluk.
Ik ben zo blij met deze projecten!!!
Voelt goed om dit te gaan doen!

Jaqueline en ik hebben nog veel inkopen gedaan voor de vrouw in haar krotje. Kilo's aan meel, rijst en maismeel. Fruit, groente noem maar op! Geweldig! We kwamen daar gisteren aan en nog voor we de auto hadden geopend stonden er vele kinderen omheen die de spullen mee naar binnen brachten! De vrouw stond daar maar! Volgens mij kon ze het niet geloven! Het gaf een geweldig gevoel om haar dit te geven maar tegelijktijd kijk je om je heen en zie je zo veel meer krotjes en mensen die dit kunnen gebruiken! Ik weet dat ik niet iedereen dit kan brengen...en dat voelt heel vervelend!

Maar verder voel ik me erg prettig in Zuid Afrika! Veel lieve mensen en het is leuk om een onderdeel te zijn van een township...gewelidge ervaring!!!

Nu ga ik snel stoppen en snel verder met de voorbereidingen van alle projecten!

Tot de volgende keer!!!

x Susanne.

p.s: Bij dit en het vorige veslag staan enkele foto's!!!

P.s. Juud: geef maar aan wanneer je aankomt...hihi.

  • 13 Oktober 2010 - 11:14

    John:

    Zozo, dat klinkt allemaal erg goed! En met de foto's erbij krijg je ook meteen een beeld van de situatie! Succes met de uitvoer van jullie plannen en ik denk aan je! x

  • 13 Oktober 2010 - 14:20

    Dennis:

    Heey Suus,

    Fijn te horen dat het goed gaat daar. Na je eerste verslag gelezen te hebben schrok ik toch wel een beetje...mare...komt dus allemaal goed.

    Succes met alle indrukken die je daar op doet.

    gr. Dennis

  • 13 Oktober 2010 - 21:27

    Martijn En.elvira:

    Heeey suuske!

    Wat een goed innitiatief om die projecten te doen daar!
    Je krijgt idd een goeie indruk hoe het daar aan toegaat.
    Vooral de overzichts foto van al die krotjes. Ik was vanavond bij john en dan loop ik te miepen over de tegenslagen van de verbouwing hier. FOEi Martijn niet meer doen!

    Wij wachten af op je volgende verhaal!

    Groetjes x

    Martijn en elvira!


  • 14 Oktober 2010 - 15:07

    Betsie:

    Nou Susanne, petje af voor jou! Met al die zwarte mensen om je heen. Ik vind het heel indrukwekkend als ik het zo zie.
    Nou meisje, ik hou het verder kort. Het allerbeste voor je en de groetjes, Betsie!

  • 15 Oktober 2010 - 16:32

    Piet, Pauline & Jimi:

    Hai Susanne,

    Zo, je bent wel heel goed bezig daar. Ze zullen daar vast heel blij met je zijn! Leuk hoor!! Heel veel succes nog komende weken!

    Liefs, Piet, Pauline en Jimi

  • 15 Oktober 2010 - 16:39

    Ingrid:

    Hey Suus!
    Wat ontzettend goed! Je blijft dus langer of niet? Volgens mij ligt er een enorme berg werk op je te wachten...wel fijn dat je met zijn tweeën bent!
    Ik heb inmiddels dus ook je site gevonden..dacht al waar blijven de berichten...maar nu ga ik je helemaal volgen!
    Veel succes!Liefs

  • 15 Oktober 2010 - 19:37

    Mama:

    dat mijn dochter dit allemaal doet, goed he!!!! zo trots op haar.
    liefs mama

  • 17 Oktober 2010 - 17:54

    Joeptoonen@Hetnet.nl:

    Hoi die susanne ik zie alles geweldig daar geniet en maak er een leuke weken van. Hier alles ook goed maar wel erg koud bbbrrr... Dikke kus van ons joep Gerrie Isabel en Joost

  • 18 Oktober 2010 - 08:08

    John:

    Het vriest hier... vanochtend ruiten krabben!!!

    Mis je.
    x

  • 18 Oktober 2010 - 12:49

    Juud:

    He meis,

    Geweldig wat je daar doet!
    Een super ervaring die je altijd zal bij blijven. Ben zeker jaloers op je en had graag erbij willen zijn, leuk om die projecten op te zetten daar! Stiekem begint het wel te kriebelen en had het net als jij een geweldige uitdaging gevonden!

    Wie weet, misschien na de vier maanden als ik niet mag blijven haha! Helaas ben jij dan alweer terug haha!

    Geniet van deze mooie tijd en de geweldige inzet die je levert.

    We houden je in de gaten!

    Veel liefs en dikke knuffels daar!

  • 18 Oktober 2010 - 16:24

    Manon V.d. Wetering:

    hoi susanne
    leuk dat het daar zo na je zin hebt, hoe is het met je voet afgelopen
    ik wens jou nog heel veel plezier daar
    veel liefs manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

13 December 2010

Laatste berichtje

08 December 2010

Laatste dagen.....en zie ik het zwart of wit???

02 December 2010

Foto's

02 December 2010

The BIG..............5

25 November 2010

De eerste ander half week van de rondreis
Susanne

Hallo, Leuk dat je op mijn (maar toch vooral onze) site bent. We zullen van 9-1-2015 tot en met 6-2-2015 aan het backpacken zijn in Colombia. Onze ervaringen zullen we via deze site met jullie delen. Groetjes, Susanne en John.

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 24359

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 01 Oktober 2016

Java en Bali

27 September 2015 - 11 Oktober 2015

Leros

09 Januari 2015 - 06 Februari 2015

Colombia

08 Oktober 2010 - 12 December 2010

Zuid Afrika

Landen bezocht: