Laatste dagen.....en zie ik het zwart of wit??? - Reisverslag uit Kestell, Zuid-Afrika van Susanne John - WaarBenJij.nu Laatste dagen.....en zie ik het zwart of wit??? - Reisverslag uit Kestell, Zuid-Afrika van Susanne John - WaarBenJij.nu

Laatste dagen.....en zie ik het zwart of wit???

Door: Susanne van Deursen

Blijf op de hoogte en volg Susanne

08 December 2010 | Zuid-Afrika, Kestell

Hallo iedereen,

Daar ben ik weer!

Even kijken wat ik allemaal gezien en gedaan heb?!
Swaziland was leuk maar er zijn niet veel toeristen en daardoor is er niet zo veel te doen. Maar ik heb me prima vermaakt met het zien van de natuur en hoe vele mensen buiten leven, de woningen, het verkoop van fruit aan de straat en alle kinderen die aan het voetballen zijn met een lege fles.

Na Swaziland zijn we naar St. Lucia gegaan. We sliepen hier maar 1 nachtje en dat was ook meer dan genoeg. Zo'n 3 uur na aankomst een rondvaart gedaan over het St. Lucia Lake. En eindelijk, eindelijk heb ik hippo's (o sorry gebruik dat woord zo vaak...nijlpaarden maar vind hippo's veel leuker klinken) gezien. Super gaaf! Helaas kan ik er hier geen foto's van opzetten maar ik vond het super om ze van zo dichtbij te zien!

St. Lucia is vooral gericht op de toeristen. Veel restaurant enzo en dus lekker een keer uiteten geweest.
Na 1 nacht in een niet al te goed hotel (mieren all over the place, slecht bed etc) zijn we naar Durban gereden. Tja, dat hadden we niet hoeven doen want daar is niet veel aan. Al heb ik me prima vermaakt met een heel groot winkelcentrum....hihi...

Na een dagje winkelen en een wandelingetje langs het strand met de auto naar Drakensbergen gereden. Oeps hotel staat iets verder dan we dachten en zijn dus eigenlijk net voorbij Drakensbergen gereden...maar hier zijn weer niet zo veel toeristen en de natuur is prachtig en we hebben een geweldig leuke slaapplaats dus ik heb me ook hier weer prima vermaakt en extra genoten van alle natuur en de mensen want tja....de terugvlucht komt toch echt steeds dichterbij!

Net onze auto laten wassen (hij was te vies voor woorden zo durfde we hem niet af te leveren bij het vliegveld) De auto werd van binnen en buiten schoon gemaakt zo netjes door een aantal townshipjongens. We waren zo'n beetje de eerste blanke (rn ook nog eens toeristen!!!) die hun auto daar lieten wassen....ze vonden dat helemaal geweldig! En ik denk dan waarom gaan er niet meer blanken mensen daar hun auto wassen? De townshipjongens hebben een inkomen, de blanken betalen minder dan bij een andere carwash en nog belangrijker er vind een intergratie plaats tussen blank en zwart want joh...wat leven die, ondanks het einde van de apartheid, apart van elkaar! Ik snap dat niet goed....ik denk daar veel over na maar ik kan maar niet begrijpen dat er zo'n groot verschil is tussen deze twee groepen. En het ligt naar mijn idee aan beide partijen...want ze zetten (op sommige na dan) ook geen echte stap tot verandering!!
Ook ben ik nog steeds bezig met het vormen van een mening over het feit dat ik tot nu toe bij elke blanke 1 of meer zwarte mensen zie schoonmaken of tuinieren. Goed zeg ik van de ene kant want deze groep krijgt door het schoonmaken een inkomen en daardoor geld voor een betere toekomst. Maar aan de andere kant.....de zwarte bevolking kan toch zo veel meer dan schoonmaken...waarom zie ik dat dan nergens? En waarom zie ik zelden blanken werken in een supermarkt, restaurant, benzinestation of de wegwerkzaamheden doen? Het is alleen de zwarte bevolking die deze baantjes uitoefenen....zijn de blanken er in dit land te goed voor? Nee, de blanken zijn opgeleid! En dat is het grootste verschil....!!!!
Kon er maar iets gebeuren dat de township kinderen goed onderwijs kregen dan zouden de enorme grote verschillen, waar ik nog steeds moeite mee heb, een stuk minder worden denk ik...of toch niet?

IK weet het niet goed. Het zijn allemaal vragen en zo veel verschillende antwoorden. Het is maar net van welke kant je het bekijkt. Goed ik heb nog wel het een en ander om over na te denken als ik terug ben.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen of meningen dus wil je die geven dan lees of hoor ik dat graag!!

NU ga ik er snel vandoor want zit al weer veel te lang achter internet...ik ga nu weer even genieten van de laatste 2 dagen in dit geweldige land!!!!

Lieve groetjes,

Susanne.

  • 08 December 2010 - 16:14

    Elvira:

    Hey hey,
    Geweldig om te lezen hoe je door deze ervaring er zo bewust mee bezig bent. Daar sta je hier in nederland niet zo snel bij stil.
    Nog een paar dagen genieten voor jullie! En dan weer aan de terugreis!
    Alvast een goeie reis en ik moet zeggen dat we toch wel heel blij zijn dat jullie weer terug komen. We zijn erg benieuwd naar de andere ervaringen!

    Groetjes!!!

  • 08 December 2010 - 22:14

    Oma En Opa.:

    Mooi verslag meisje.
    Als jullie terug zijn praten we erover.
    Is dat goed?
    Alvast een goede reis en heel veel liefs.

  • 09 December 2010 - 09:15

    Cindy:

    Hoi Susanne en John,

    Ja, mensen zitten vreemd in elkaar en het is een vraagstuk waar al zoveel anderen ook proberen uit te komen, alles is dubbel. Ik denk dat de eigenlijke omslag nog echt moet plaatsvinden, alles heeft te maken met denkpatronen die er door de eeuwen heen zijn ingemetseld. En dat metsel je niet zomaar weer eruit. Ook dit is dubbelzijdig, van 2 kanten moet er aan gewerkt worden maar dat kost tijd. Je kan ook gaan kijken hoe een bepaalde bevolkingsgroep leefde voordat ze onderdrukt werden. Waren ze qua gedrag en beleving toen anders dan nu? Of is het door onderdrukking zo veranderd dat ze hierdoor weer eerst moeten leren wie ze eigenlijk waren en dit terug herwinnen. Wat maakt dat de blanke bevolking zich steeds superieur voelt en dat andere bevolkingsgroepen zich laten overwelmen ( en gebeurd het ook andersom?)? Het is immers niet alleen in Zuid-Afrika zo. Er is nog heel veel om te overdenken. Het is goed er echt bij stil te staan en je er van bewust te zijn dat het er is, maar ook dat je niet alles in je eentje alles recht kunt zetten. Wel dat je voor een kleinere groep misschien iets kunt betekenen door ze bewust te laten worden van hun positie en daar daadwerkelijk iets aan te kunnen veranderen met hulp maar wel vanuit zichzelf ( als ze dat willen en er voor openstaan). Als jullie terug zijn kunnen we het hier vast nog wel over hebben!
    Geniet nog even van die laatste momenten in dit overweldigende land, je neemt alles mee en dat zal jouw leven altijd blijven beinvloeden, let maar op. Een hele goede reis terug en tot hoors!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kestell

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

13 December 2010

Laatste berichtje

08 December 2010

Laatste dagen.....en zie ik het zwart of wit???

02 December 2010

Foto's

02 December 2010

The BIG..............5

25 November 2010

De eerste ander half week van de rondreis
Susanne

Hallo, Leuk dat je op mijn (maar toch vooral onze) site bent. We zullen van 9-1-2015 tot en met 6-2-2015 aan het backpacken zijn in Colombia. Onze ervaringen zullen we via deze site met jullie delen. Groetjes, Susanne en John.

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 24359

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 01 Oktober 2016

Java en Bali

27 September 2015 - 11 Oktober 2015

Leros

09 Januari 2015 - 06 Februari 2015

Colombia

08 Oktober 2010 - 12 December 2010

Zuid Afrika

Landen bezocht: