Week 4!!!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Susanne John - WaarBenJij.nu Week 4!!!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Susanne John - WaarBenJij.nu

Week 4!!!!

Door: Susanne van Deursen

Blijf op de hoogte en volg Susanne

02 November 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hello Lungu's!!! Of Hallo blanken!!! (wordt vaak geroepen als ik over straat loop)

Hoe gaat het met iedereen? Als eerste bedankt voor de smsjes en berichtjes op mijn verjaardag (Lidewij: hij is aangekomen). Heel vreemd om jarig te zijn in een ander land maar wel heel bijzonder!

Hier weer veel gedaan en meegemaakt. Afgelopen woensdag heb ik meegeholpen in de soupkitchen, voor meer info zie mijn vorige webblog! Het was heel speciaal om voor deze mensen eten klaar te maken. Ze stonden allemaal in een rij met een plastic bakje waar we de soep voor ze in deden. Ook kregen ze 2 broodjes. Waarschijnlijk is dat het enige wat sommige mensen die dag eten. Het was heel dankbaar werk. De mensen vonden het volgens mij ook bijzonder dat een Lungu ze eten gaf. Kortom een fijn gevoel en daarom ga ik morgen weer. Ook hebben we eten rondgebracht naar de mensen die ziek of oud zijn en het niet zelf kunnen halen. Hele trietse mensen en verhalen gezien. Eenzame mensen en mensen die bij familie in huis wonen maar eigenlijk aan hun lot worden overgelaten. Heel bijzonder ook om in vele huizen een kijkje te mogen nemen. Jaqueline en ik waren zo gecharmeerd van 1 dame (Lydia) dat we daar gisteren op de thee zijn gegaan. Dit vond ze zo geweldig! Ze is veel alleen en vond een beetje aansprak dus wel leuk. Ga ik dus ook nog vaker naar toe.

Diezelfde dag ook naar Florance gegaan. Zij geeft huiwerkbegeleiding en daarna dans- en zangles. Zo mooi hoeveel passie zij hier in legt. In het begin geholpen met hun huiswerk (klok kijken) en daarna gingen alle tafels en stoelen aan de kant en werd er voor ons gedanst en gezongen. Kippevel...zo mooi! Het was een groep van 30 kinderen met hele verschillende leeftijden van 9 tot 19 jaar! Heel bijzonder!

Donderdag mochten Jaqueline en ik mee met een soort schoolreisje van de pre-school. Super leuk dat we mee mochten. We gingen naar een kinderboerderij en wat hebben de kinderen er van genoten. Lekker gespeeld en het was gelukkig mooi weer! Vaak het liedje " In de manenschijn' gezongen zo grappig want vele kinderen zingen al mee! Kortom een leuke ochtend. In de middag naar het weeshuis waar we het hebebn gehad over drugs. Moeilijk onderwerp voor deze kinderen maar het ging redelijk goed.

Op woensdag heb ik de spullen die ik van Dierenbos heb gekregen uitgedeeld! Ik heb dit in Airvillage gedaan. De armste buurt in het township en het was geweldig om al die blije gezichten van die kinderen te zien! Super gewoon! Ook een bezoekje gebracht aan de vrouw waar ik eten aan gegeven heb 2 weken geleden. We hoorden van Prof dat ze ziek was maar het bleek dat haar dochter ziek was en die nacht was overleden. Dat was wel even heel heftig! Omdat het gezin weinig geld heeft duurt het waarschijnlijk meer dan 2 weken voor ze begraven kan worden, dat kan pas als ze al het geld bij elkaar hebben. Jaqueline en ik wilde haar helpen maar niet doormiddel van geld. We hebben ze weer eten gegeven zodat ze op die manier geld bespaard. Heel vreemd maar veel meer kunnen we ook niet voor haar doen!

Na dit alles hadden we weekend althans dat wil zeggen we hadden geen project meer. Want vergis je niet er gaat zeker een dag aan voorbereiding zitten voor al onze projecten. Maar even flink doorgewerkt en toen waren we vrijdagmiddag vrij en zijn we lekker naar het strand gegaan om daar te wandelen. Later een auto'tje gehuurd om lekker rond te reizen in Port Elizabeth. Musea bezocht en naar een natuurpark geweest. De dagen vlogen om en voor ik het wist was ik jarig. Ik werd wakker gezongen en er stond een heerlijk ontbijtjE voor me klaar! Daarna dolfijnen gaan spotten! En we hebben ze gezien. Heel dichtbij de boot! Heel bijzonder! Daarna (durf het bijna niet te schrijven) genoten van een heerlijke warme douche in de haven. Dat was echt een verjaardagskado'tje opzich!!!! De douche in mijn gastgezin is eh...niet zo prettig. Er is warm water maar echt de straal is zo klein het heeft haast geen zin om er onder te staan! Doe ik natuurlijk wel want anders zou ik nu een uur in de wind stinken maar het is niet: " Goh laat ik eens lekker gaan douchen". Het is meer een moet! Haren wassen doe ik een teil....maar goed alles went en deze douche was dus heerlijk!!!!
Daarna met Jaqueline een pannekoek met aardbeien en ijs gegeten....lekker! Toen naar mijn gastgezin waar ze een braai hadden georganiseerd. Super lief maar er waren mensen die ik niet kende en niemand feliciteerd je....ze eten iets en gaan weer weg. Prof heeft wel een toespraak gehouden en er is voor me gezongen. Dus kortom een leuke dag maar wel raar om niet in Nederland te zijn!

Gisteren is de week weer begonnen. Het is de laatste week van Jaqueline (ze vliegt maandag weer naar Nl) en dus een drukke week. Op de pre school hoedjes gemaakt (hoop dat ik de foto's erop kan zetten) en in het weeshuis gesproken over vriendschappen! Zo wat een verschil de jongens en meiden deden goed mee, hadden veel eigen inbreng! Waarschijnlijk lag het onderwerp hun meer! Verder op de primary school vandaag ook les gegeven over vriendschappen! Ook dit verliep super en krijg veel energie van al die kinderen die zo leuk mee doen! Morgen de soupkitchen en Florance, donderdag pre school en weeshuis en vrijdag staat ook weer vol met dingen uitdelen enzo. Kortom druk druk druk!

Zo dat was hem voor deze week!
Tot de volgende keer!!!!

Lieve groetjes,
Susanne.

  • 03 November 2010 - 07:03

    John:

    Ha liefie!
    Wederom super om te lezen. Ben je al klaar voor mijn komst?
    Tot heeeeeeel snel!!

    x John

  • 03 November 2010 - 17:48

    Mama:

    tjee, Suusje, wat heftig weer allemaal!! Gelukkig komt John al gauw en kun je ook alles met hem delen.Heel veel lieve xxxxxxxxxxxxxxxxxjes van ons allemaal

  • 04 November 2010 - 13:52

    Oma En Opa:

    nou meidje, je kunt onderhand een boek gaan schrijven over je ervaringen.
    Super hoor.
    Veel liefs van ons.

  • 04 November 2010 - 17:08

    Dennis:

    Heey Suus,

    Leuk om dit zo te lezen joh :) Goed bezig enne vergeet maak er nog iets moois van.

    groeten Dennis

  • 04 November 2010 - 17:40

    Manon V.d. Wetering :

    hoi susanne leuk om te horen dat je ons spulletjes hebt uigeeldt, ik ben ik gisteren in mijn huisje wezen kijken, en ik krijg 1december de sleutel en 3januari ga ik er wonen
    nog veel plezier daar
    veel liefs manon

  • 08 November 2010 - 15:26

    Jeanine En Bo:

    Hallo Susanne en John, mooi om te kunnen lezen wat je allemaal meemaakt en gelukkig is John er nu ook en kunnen jullie over een aantal dagen samen je welverdiende vakantie gaan maken! Vind het fantasties wat je daar allemaal doet,nog veel succes deze week en vele groetjes uit Kerkdriel!

  • 08 November 2010 - 18:32

    Juud:

    He,

    Weer prachtige en ontroerende verhalen. Gelukkig is John er inderdaad en kun je met hem alles delen. Het is namelijk toch anders via de mail of tel.

    Geniet er samen nog van en tot heel snel!

    Veel liefs ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

13 December 2010

Laatste berichtje

08 December 2010

Laatste dagen.....en zie ik het zwart of wit???

02 December 2010

Foto's

02 December 2010

The BIG..............5

25 November 2010

De eerste ander half week van de rondreis
Susanne

Hallo, Leuk dat je op mijn (maar toch vooral onze) site bent. We zullen van 9-1-2015 tot en met 6-2-2015 aan het backpacken zijn in Colombia. Onze ervaringen zullen we via deze site met jullie delen. Groetjes, Susanne en John.

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 24306

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 01 Oktober 2016

Java en Bali

27 September 2015 - 11 Oktober 2015

Leros

09 Januari 2015 - 06 Februari 2015

Colombia

08 Oktober 2010 - 12 December 2010

Zuid Afrika

Landen bezocht: