Ene laatste en laatste week in Walmer! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Susanne John - WaarBenJij.nu Ene laatste en laatste week in Walmer! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Susanne John - WaarBenJij.nu

Ene laatste en laatste week in Walmer!

Door: Susanne van Deursen

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 November 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal!!!

Hier weer een berichtje...dat is wel erg lang geleden. De tijd is ook zo snel gegaan!

Waar zal ik beginnen of beter gezegd waar was ik gestopt?

Vorige week woensdag geholpen in de soup kitchen! Wederom doet dat werk me goed! Je geeft mensen voor die dag te eten, allemaal dankbaar en allemaal met een lach op een gezicht nog voor ze iets krijgen! En tegelijkertijd zit je 2 uur later aan je uitgebreide lunch....je denkt dat je dan honger hebt...maar wij mogen niet spreken over honger. We hebben immers elke dag te eten. Heel dubbel maar dat is het leven in ZA! Arm en rijk, zwart en blank...zo'n grote verschillen! Ook weer een bezoekje gebracht aan Lydia. Wat vind ze het leuk als we komen! Koekjes en thee en ze lacht van oor tot oor. Ik vind het echt een geweldige vrouw! Laatst hadden we foto's gemaakt van haar met Jaqueline en mij en deze hebben we afgedrukt en in een lijstje gedaan! Ze was er zo blij mee. Hij staat nu naast haar bed!Op de pre-school hadden we het afscheid van Jaqueline. Leuke sportactiviteiten in de buitenlucht. Leuke ochtend gehad. Ook een afscheidsfeestje in het weeshuis. Ook dat was leuk.

Het weekend vloog om! Vorige week vrijdag lekker de toerist uithangen en naar het strand gegaan. Zaterdag hebben we Cecethou (dochtertje uit het gastgezin) mee genomen naar het strand. Dat meisje heeft er zo van genoten. Lekker ijsje op, schelpen gaan zoeken. Heel simpel maar ze was net de koningin! Super mooi om te zien! En na dit alles John van het vliegveld gaan halen! Super leuk dat hij er is en nu ook kan zien waar ik 4 weken heb gezeten. Zondag heeft hij dan ook gelijk een vuurdoop gehad! In de ochtend naar de kerk, later de spullen van Dierenbbos uitgedeeld (want ook John had een volle tas met spullen bij...Dierenbos nogmaals bedankt het was zo super om al die blije gezichten te ziien!!!), daarna met z'n 2e naar het strand om vroeg in de avond thuis te zijn voor het afscheidsfeestje van Jaqueline!

O ja, ik heb zelfs nog in de krant gestaan. Echt op z'n Zuid Afrikaans. We worden gevraagd of we deel wilde nemen aan een interview over vrijwilligerswerk. Prima...in het weeshuis zouden we foto's maken, iedereen zou er vanaf weten. Wat blijkt. Alleen de foto is gebruikt....weeshuis wist van niets en ze hebben ons geen 1 vraag gesteld. Maar goed ik kan in ieder geval zeggen dat ik in een ZA krant heb gestaan...hihihi!

Zo dat was vorige week...maar ook deze week zit er al weer bijna op! Maandagochtend ben ik Jaqueline uit gaan zwaaien, zo raar dat ze weg ging. We hebben toch bijna elke stap in Walmer township samen gezet! Daarna in de middag naar het winkelcentrum om het een en ander te kopen voor de pre school. Snel naar huis om naar het weeshuis te gaan. Aangezien John mee ging was dat een mooie gelegenheid om te praten over relaties. Ik was bang dat dat misschien gevoelig zou liggen maar de meiden (jongens waren er helaas niet) maar ze waren heel open en deden leuk mee. Ze hebben goede vragen gesteld. Ook op de primary school gesproken over relaties. Ook dit was super leuk! Leuk ook om John bezig te zien. Hij had goed de overwicht in de klas!! Met een goed gevoel dus de laatste les gegeven!
Ook twee keer naar de soup kitchen gegaan...hoef denk ik niet te zeggen dat ik dat mooi werk vind...!
Ook naar Florance met haar dansgroep. Helaas hebben we ze niet heel goed kunnen zien dansen want ze waren een nieuw liedje aan het instuderen! Maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb Florance nog een kaartje gegeven met mooie woorden omdat ik echt vind dat ze geweldig werk doet. Een geselecteerd groepje mag zelfs naar Amerika en moeten daar dus veel voor oefenen. Ze gaan daar (als ze het geld van de vliegtickets bij elkaar krijgen) mee doen aan een wedstrijd! Ik heb vorige week die groep kinderen een medaille gegeven (Dierenbos,wederom bedankt!) om ze zo te vertellen dat ze echt talent hebben! Afscheid nemen van Lydia viel me zwaar gisteren. Je weet dat je haar nooit meer gaat zien...en ze was zo dankbaar dat we kwamen. Gisteren hadden we een tas met boodschappen voor haar gekocht. Ze is aan het sparen voor een nieuw bed en zo bespaard ze weer wat geld uit! Ze vond het prachig! Er zaten kleine zakjes chips bij...de eerste was al op voor we weg gingen....hihihi!
Ook het afscheid in het weeshuis was zwaar. Niet alleen omdat ik hun gedag moest zeggen maar vooral omdat ze van af het mometen dat ik binnen kwam een muur om zich heen hadden. Kan het moeilijk uitleggen maar er was echt een enorme afstand tussen hun en mij. En ik snap dat wel...het is zelfbescherming (ik ben immers de zo veelste die weg gaat) maar ik vond dat wel erg moeilijk. Heb voor ze een certificaat gemaakt met daarop postieve punten van zichzelf! Hopelijk hebben ze daar wat aan!

Zo dat was een heel verhaal! Kortom: ik vind het moeilijk om te gaan al vind het ook super leuk om nu rond te gaan reizen (net de auto opgehaald) Morgen gaan we Walmer, PE verlaten. Dat is raar maar ik kijk met een goed gevoel terug! Verder gaan we dadelijk uit eten met het gastgezin om ook daar mijn periode af te sluiten (en Rien...om een biertje op je te drinken!)!

Mijn volgende verslag zal ik typen in een andere stad...spannend,hoor!!!!

Lieve groetjes,
Susanne.

  • 12 November 2010 - 17:43

    Lidewij:

    Mooi om te horen allemaal!!
    Ga lekker genieten van jullie rondreis!
    xxx

  • 14 November 2010 - 13:28

    Oma En Opa:

    Wat een mooie verhalen.
    Jij en ook John kunnen op een geweldige tijd terugkijken.
    Geniet nu maar van jullie vakantie en doe voorzichtig.
    Knuffels, opa en oma.

  • 14 November 2010 - 18:14

    W.Kluppell:

    Susanne we zijn heel trots op je.

  • 15 November 2010 - 09:50

    Cindy:

    Hallo Susanne en John,

    Ik heb eindelijk alles kunnen lezen. De computer was stuk dus kon niet zo snel bij de site, maar Oma heeft deze van de week doorgestuurd!
    Wat een ervaringen allemaal, geweldig, en wat moeilijk alles te omschrijven, immers wij voelen en proeven en ruiken niet wat jij (jullie) daar wel doen.

    Zijn benieuwd naar jullie verdere reiservaringen! Hoop dat je mijn e-mail met felicitaties nog hebt ontvangen Susanne!
    Veel plezier en geniet er volop van, zuig het allemaal op!

    liefs vanuit Dronten
    Cindy

  • 15 November 2010 - 15:38

    Silena:

    lieve suus.
    echt leuk wat je daar allemaal doet joh.
    echt knap.
    je bent de liefste zus van de hele wereld!!!
    ik hou van jou!!
    xxx

  • 16 November 2010 - 15:22

    Judels:

    He samen,

    Weer geweldige verhalen!!! Kan alleen maar zeggen.... geniet nu van het rondreizen en van elkaar!

    Tot snel!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

13 December 2010

Laatste berichtje

08 December 2010

Laatste dagen.....en zie ik het zwart of wit???

02 December 2010

Foto's

02 December 2010

The BIG..............5

25 November 2010

De eerste ander half week van de rondreis
Susanne

Hallo, Leuk dat je op mijn (maar toch vooral onze) site bent. We zullen van 9-1-2015 tot en met 6-2-2015 aan het backpacken zijn in Colombia. Onze ervaringen zullen we via deze site met jullie delen. Groetjes, Susanne en John.

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 24359

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 01 Oktober 2016

Java en Bali

27 September 2015 - 11 Oktober 2015

Leros

09 Januari 2015 - 06 Februari 2015

Colombia

08 Oktober 2010 - 12 December 2010

Zuid Afrika

Landen bezocht: