Nog 14 uur...... - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Susanne John - WaarBenJij.nu Nog 14 uur...... - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Susanne John - WaarBenJij.nu

Nog 14 uur......

Door: Susanne en John

Blijf op de hoogte en volg Susanne

05 Februari 2015 | Colombia, Bogota

Hola!

Het is een feit...over 14 uur zitten we voor 14 uur in het vliegtuig. Wat gaat de tijd toch altijd snel.
We hebben 3 heerlijke dagen aan het strand gehad. Het was er warm maar niet zo helder waardoor het water niet zo blauw kleurde als gehoopt maar verder was het heerlijk. Liggen in de hangmat, boekje lezen, eten, stukje wandelen, pootje baden in de zee, luieren in de hangmat en een hapje eten. We hadden een te gek huisje. We zullen wat foto's toevoegen.

Daarna zijn we voor 1 nacht terug naar Santa Marta gegaan om vervolgens een dag later naar Bogota te vliegen. In de middag het bekende goud museum bezocht en vandaag een laatste rondje gelopen door de stad.
Veel meer valt er eigenlijk niet te vertellen over dat wat we gedaan hebben de afgelopen dagen maar dat geeft ons mooi de gelegenheid om te vertellen hoe we Colombia hebben ervaren, ook leuk om te lezen,toch?

* de mensen zijn hier allemaal erg vriendelijk. Ze vinden het een eer dat je hun land bezoekt. Wanneer je staat te hannesen met een plattegrond vragen ze of ze je kunnen helpen. En bij de bussen tillen ze maar wat graag je tas en ze willen er geen cent voor hebben (dit is in heel veel landen toch wel anders).

* er zijn op straat erg veel politieagenten en militairen te vinden. Op bijna elke hoek staat er wel 1. Op de meest toeristische punten zoals Ciudad Perdida hebben ze er zelfs een kamp waar de militerairen 4 maanden verblijven om zo zeker te weten dat er geen toeristen worden gegijzeld door bijvoorbeeld de FARC. En toch hebben we ons geen moment onveilig gevoeld. Ook op de plekken waar er geen politieagent stond hebben we met een goed gevoel gelopen. Echter zijn we ons er heel erg van bewust dat er ook een andere Colombia is, plekken waar het wel erg onveilig is en waar de guerrilla actief is. Uiteraard hebben we deze plekken gemeden (we hadden niet voor niets 5 binnenlandse vluchten) en het geeft natuurlijk een vertekend beeld van het land.

* we hebben ons erg verwonderd over de kerstversiering. Tot vorige week was alles nog versierd. Navraag heeft ons geleerd dat ze het vaak laten hangen tot het volgende feest bijna in zicht is. De kerstversiering wordt nu omgeruild voor carnavalversiering.

* de wegen in Colombia zijn over het algemeen goed. Ze maken hier gebruik van tolwegen. Buiten de stad is de weg vaak rustig. Regels...? Tja, die zullen ze vast wel hebben maar behalve stoppen voor het stoplicht hebben wij de regels niet echt kunnen ontdekken. Naast auto's, in alle soorten, maten en prijsklasse zijn er ook erg veel motoren, overigens ook in alle soorten, maten en prijsklassen. Verder rijden hier erg veel taxi's die redelijk goedkoop zijn. En natuurlijk de busjes,altijd een ervaring want er passen veel meer mensen in dan je van te voren denkt, ze stoppen bijna overal dus je weet nooit hoe lang je erover doet en toch zijn het toffe ervaringen omdat je het echte Colombiaanse leven aan je voorbij ziet gaan.

* op straat heb je heel veel straatverkopers. Kinderwagens die zijn omgebouwd tot een klein winkeltje met snoepjes, chips en sigaretten. Verrijdbare kraampjes compleet met een frituurpan. Erg leuk om te zien. Zit je in een bus? Dan rijden de verkopers gewoon een stukje mee en kun je alles krijgen: gesneden fruit, chips, ijsjes en drinken. Veel mensen lopen met mobieltjes (oa dure IPhone's) maar heb je geen mobiel geen nood. Je kunt in elke straat een mobiele telefoon gebruiken die iemand aanbied en je betaald dan tussen de 100 en 200 peso's per minuut (ongeveer 3,5 cent) en er wordt erg veel gebruik van gemaakt.

* overal in Colombia zijn veel straathonden en katten en tegelijkertijd zijn er ook veel mensen die een hond of kat als huisdier hebben. We denken dat er de laatste tijd veel veranderd is in dit land. Er is een grotere groep die in de middenstand valt, daarnaast heb je een aantal extreem rijke mensen en in de bergen, afgelegen van de steden hebben we kleine krottenwijken gezien. Het land is dus erg verdeeld maar het lijkt of de economie in opkomst is hier. We hebben gesproken met een Belg die hier een hostel heeft en die geeft ook aan dat er binnen het toerisme veel aan het veranderen is. Met toerisme wordt niet alleen de 'buitenlanders' bedoelt maar ook de Colombianen die op vakantie gaan in eigen land. Eerst had je alleen de backpackers (gedeelte slaapkamers of een hangmat), toen kwamen er steeds meer Samsonite reizigers (het hoeft niet luxe maar wel een eigen kamer en badkamer) en nu komen er steeds meer Louis Vuitton reizigers (die willen pure luxe)...het land is dus in beweging.

* wat we geweldig vinden aan dit land is dat het zo divers is. We zijn van de woestijn, naar de bergen gegaan en van het strand naar mooie koloniale stadjes. Het is een land met vele gezichten!

Kortom we zijn zeer blij dat we dit land hebben mogen ervaren, het was een mooie reis en nu gaan we zo lekker slapen om morgen op het vliegtuig te stappen. Helaas zit het erop!!

Leuk dat je ons gevolgd hebt en tot snel!!!

Lieve groetjes,
Susanne en John.

• 05 Februari 2015 - 09:15

Lidewij:

Hoihoi lieve Suus en John,

Ik heb jullie reisverslagen met plezier gelezen. Wat hebben jullie toch weer een mooi avontuur beleeft!
    Jammer dat het altijd zo snel voorbij gaat maar deze ervaring kan je weer mooi in jullie zak steken. Ik hoop dat we snel 16jaar verder zijn dan kunnen martijn en ik ook weer samen op pad. Want ik ben toch wel jaloers hoor!

Veel liefs en ik hoop dat we elkaar snel zien.
    Xxx

P/s Suus, nieuws...we worden collega's

• 05 Februari 2015 - 16:45

Jeanine:

Jullie hebben echt genoten, het was elke keer weer leuk om jullie reisverslag te lezen!! Wens jullie een goeie terugreis...
    Groetjes Jeanine en Bo Xxx

• 05 Februari 2015 - 17:58

Kassandra :

Gaaf om jullie te hebben gevolgd. Voor nu rest een fijne terugreis en hopelijk weer snel en veilig in Nederland. X

• 05 Februari 2015 - 22:26

Mama:

jullie rugzak is weer goed gevuld met mooie herinneringen. Maar ik ben ook wel weer blij als jullie weer gewoon veilig thuis zijn.
    Love youllie en tot snel. XXXXX